Lär känna J20: Marcus Westfält

 
Namn: Marcus Westfält
Smeknamn: Wesslan
Född: 2000
Position: Forward
Nummer: 6
Fattning: Vänster
Moderklubb: Vallentuna BK
 
 
 
Vi börjar på det personliga planet:
 
 Varför blev det just hockey? 
– Min storebror spelade hockey och han var ju idolen när jag var liten, så jag var den jobbiga lillebrorsan som ville göra samma sak. Jag spelade fotboll också tills jag var 13, men jag kände att jag hade större möjligheter inom hockeyn. 
 
Beskriv din spelstil?
– En tvåvägscenter som är bra på att läsa spelet och är stark både med och utan puck. 
 
Du spelade i Vallentuna innan du kom hit, varför blev det just Brynäs? 
– Jag tyckte att det fanns rätt förutsättningar att utvecklas både personligt och inom hockeyn här. Sedan är det inte så långt hem heller om föräldrarna vill komma eller om jag vill åka hem. Det är ju typ så nära man kan komma om man inte vill spela för Djurgården eller AIK. 
 
Har du någon rutin du måste göra innan match?
– Jag kommer alltid samma tid till hemmamatcherna, gör samma uppvärmning och sätter på mig utrustningen på samma sätt.
 
Vilket motståndarlag gillar du minst/mest att möta? 
– Jag tycker om att möta Leksand och AIK. Minst gillar jag Örebro. Färjestad är roliga på grund av rivaliteten men det blir bara grismatcher mot dem så det är ju inte roligt hockeymässigt. 
 
Powerplay eller boxplay? 
– Powerplay. 
 
Mål eller assist? 
– Assist.  
 
Och sen går vi in på lagdelen:
 
 Vem snackar mest i omklädningsrummet? 
– Sebastian Miedema eller Gabriel Deutsch. 
 
Vem är fåfängast i laget? 
– Emil Lindgren utan tvekan.
 
Vem drar på sig mest böter?
– Emil Lindgren det också. 
 
Vem vinner den interna skytteligan? 
– Oscar Birgersson eller Albin Kedbrant. 
 
Vem kommer att sitta mest i utvisningsbåset?
– Sebastian Miedema.