J18: Ny assisterande kapten: William Eriksson

För ett litet tag sedan bestämde forwarden och assisterande kaptenen Oliver Lööf sig för att sluta spela hockey och han lämnade J18-truppen innan serien drog igång. Sedan dess har Edwin Färnstrand varit ensam som assisterande till Victor Barrögård, men nu har tränarna valt ut en ny spelare och det blev 02-födde backen William Eriksson, som hade fått sitt "A" påsytt till förra veckans hemmamatch mot Mora. 
 
 
Så här säger assisterande tränare Rickard Brehlin om uttagningen:  
 
Hur kom det sig att det blev William och var det ett svårt beslut att ta för er? 
– Det föll sig väldigt naturligt med William. Han visar bra ledarskap, kommer alltid hit och gör sitt bästa och bidrar till gruppen på ett jättebra sätt, så vi känner oss jättetrygga med honom som assisterande. 
 
Är det någonting speciellt han gör som sticker ut? 
– Det är nog just det som jag är inne på, att han alltid gör sitt bästa och bidrar med väldigt mycket positivt för gruppen. 
 
Det tog ju några veckor mellan att Oliver Lööf valde att sluta och William fick rollen, kände ni att ni ville landa lite eller hur såg processen ut? 
– Så kanske det var, absolut, och sedan så lät vi det även växa fram lite. Då valde "Honken" att ta ut honom och jag håller med till hundra procent i beslutet. 
 
Gör han någonting speciellt på planen också som ledare eller är det mest det du varit inne på tidigare? 
– Jag tycker att William inger en trygghet på isen och han går i bräschen för laget. Han gör alltid sitt bästa i varje byte och varje match och han är väl inte den där som gapar och skriker högst utan visar istället med exempel. 
 
Och så här går hans egna tankar: 
 
– Jag blev nog lite förvånad att de valde mig, eftersom jag inte var assisterande i U16, och jag trodde nog att det var så de skulle tänka. Men det är så klart jättekul att de vill att jag ska vara assisterande och det kändes lite speciellt att ha ett "A" på tröjan där mot Mora förra veckan. Jag är ganska lugn som spelare och försöker att inte skrika så mycket, så det kanske var därför de valde just mig.