Intervju: Lööke om NHL-draften och den gångna säsongen

I helgen (26-27 juni) går NHL-draften av stapeln i Florida. Vi fick en liten pratstund med Jens Lööke om den gångna säsongen och hans tankar inför helgen.
 
När vi pratade med dig innan säsongen som var så sa du att målet var att ta en ledande roll i J20...
  - Ja, så har det ju inte riktigt blivit utan jag fick ju chansen rätt tidigt på grund av skador i A-laget och blev kvar där uppe. De tyckte att jag gjorde det bra med efter jul fick jag mindre istid med tanke på alla spelare som kom tillbaka men jag har lärt mig väldigt mycket av att vara där uppe. Jag är nöjd med säsongen. 
 
Det brukar väl bli så efter JVM också att man får en liten dipp?
  - Det blir mycket matcher på kort tid, man tar ut sig ordentligt. Man kanske faller ner men man får försöka göra den dippen så kort som möjligt och jobba på bara. 
 
Var det någonting som du trodde att du skulle bli uttagen till?
  - Det hade jag inte alls tänkt utan jag försökte bara köra på uppe i A-laget och det kunde bädda upp för en JVM-plats så jag hade ju tur. Jag tyckte att det gick bra där borta och det var roligt att få spela på mindre rink med bra spelare. Jag lärde mig otroligt mycket! 
 
Och så fick du vinna SM-guld tillsammans med J18...
  - Det var ju jäkligt fint! Att få komma ner till dem och får avsluta med ett guld där.. Det var helt otroligt! Sen åkte vi ju iväg på (U18) VM i Schweiz, men det gick inte så bra. Det var en dålig insats av hela laget. Jag tror att vi bara vann en match. Men det går inte att gräva ned sig för det. 
 
Du var iväg till Buffalo på NHL scouting combine, vad fick ni göra där?
  - Vi hade ett schema som var rätt intensivt. Mycket möten första dagarna sedan avslutade vi med tester. VO2, wingate, 2 cykeltester sen hade vi styrka. De vill se hur man ligger till så att de får en inblick om man skulle bli draftad så vet de hur man ska jobba därifrån. Det var väldigt kul att få komma över dit och få se alla spelare.
 
Var det någon klubb du fick bra kontakt med?
  - Det är Chicago och Philadelphia som har visat extra intresse. De har ringt väldigt mycket och hållit kontakten. När jag har pratat med Philadelphia så har de sagt att de tycker om mig väldigt mycket. Jag vet att de har många val i de tre första rundorna. Man får ju för det första hoppas att man blir draftad så man inte tror för mycket. 
 
Kommer du att åka till Florida?
  - Nej, det blir för mycket resor när man har varit i Buffalo precis tycker jag. Det får räcka att man åker över på campen om man blir draftad.
 
Du har inget favoritlag eller är det Chicago eller Philapelphia du vill till?
  - Det är ju två väldigt bra klubbar. Philadelphia är ju Oskar (Lindblom) draftad av, det skulle ju vara väldigt kul med men Chicago är ju ett duktigt hockeylag. Jag har faktiskt inget favoritlag, vart jag än skulle hamna så hade det varit väldigt roligt. Man får följa det hemifrån med familjen. 
 
Pratade du med några fler lag än Chicago och Philadelphia?
  - Jag har pratat med nästan alla lag tror jag. Där borta pratade jag med 17 klubbar och här hemma har jag pratat med de flesta också, jag har träffat dem fler än en gång. Jag tror att det bara är två lag jag inte har pratat med och det är Los Angeles och ett tag till. Ibland blir det lag man inte har pratat med heller har jag hört. 
 
Vad har du för förväntningar på kommande säsong? 
  - Jag ska försöka ta en ordinare plats i A-laget, det hade jag ju inte förra säsongen utan det var lite fram och tillbaka. Jag vill få mycket istid och sen får man se vad som händer efter den här säsongen. Jag får försöka att lägga fokus på det här nu bara och se vad NHL-klubben säger, vad de vill och tycker. Antagligen så blir det ett år till här hemma eftersom jag har det på kontraktet. JVM i Finland är ju absolut något man får jobba för, man måste ju jobba hårt för att få ha kvar sin plats och inte ta något för givet. Det vore kul att få spela JVM igen, det var en mäktig turnering. 
 
Lööke tar emot SM-guldmedaljen under JSM i Nyköping
FOTO: Elin Granebrandt
 
#1 - - Maria:

Bra skrivet och fint foto. :-)